Türk Mekan
Ekran Kartı Ne Görev Yapar, Nasıl Kullanılır? Uyeol
Türk Mekan
Ekran Kartı Ne Görev Yapar, Nasıl Kullanılır? Uyeol
Türk Mekan
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Türk Mekan


 
AnasayfaAnasayfa  GaleriGaleri  Latest imagesLatest images  AramaArama  Kayıt OlKayıt Ol  Giriş yap  

 

 Ekran Kartı Ne Görev Yapar, Nasıl Kullanılır?

Aşağa gitmek 
2 posters
YazarMesaj
moscowtrip
Yönetici
Yönetici
moscowtrip


Mesaj Sayısı : 84
Konu Sayısı : 68
Kayıt Tarihi : 23/07/09
Cinsiyet : Erkek
Lakap : moscowtrip
Yaş : 32
Nerden : İѕтαηвυL*
Ekran Kartı Ne Görev Yapar, Nasıl Kullanılır? Jyoqe5d6

Ekran Kartı Ne Görev Yapar, Nasıl Kullanılır? Empty
MesajKonu: Ekran Kartı Ne Görev Yapar, Nasıl Kullanılır?   Ekran Kartı Ne Görev Yapar, Nasıl Kullanılır? EmptyPerş. Şub. 10, 2011 6:35 pm

Bilgisayarda ekranlarının (monitör) çalışması için, makinenin içinde bir
ekran kartı olmalıdır. Ekran kartları, diğer bir adıyla grafik
kartları, bilgisayar monitöründeki her türlü yazı, grafik, resim, film
gibi şekillerin oluşturulmasında işlemci ile monitör arasında görev
yapan adaptörlerdir. Yani ekran kartları bir bilgisayarın CPU’ sunda
işlenen verileri monitöre anlaşılır bir şekilde iletme amacıyla
kullanılır. Bilgisayarın yaptığı işlerin sonucu, ekranımızda
görüntülenir. Bilgisayar tanıtılırken, elde edilen işlemlerin
sonuçlarının alındığı ortam veya cihazlara çıkış ünitesi denilir. Bu
itibarla, monitörlerde, yani çıkış araçlarında görülen sonuçlar, ekran
kartından gelen bilgilerdir.

Ekran Kartının Aştığı Yollar



Ekran kartları farklı çeşitlerde ve kalitelerde üretildiklerinden,
bunlarla ilgili standartlar geliştirilmiştir. Başlangıcı itibariyle bu
standartlar aşağıda anlatılmaktadır.



MDA (monochrome Display Adapter)



720*350 Piksel çözünürlükte çalışan tek renkli bu ekran kartları grafik
gösteremez. Kullanıcı ekranda sadece harfleri, sayıları, özel
karakterleri ve ASCII karakter özel grafik simgelerini görebilir.
Bilgisayarın ilk yıllarında kullanılan bu kartların çalışma frekansı
14.8Khz/50Hz yatay/düşeydir. Bu tip kartlar artık kullanılmamaktadır.



CGA (Color Graphics Adapter)



IBM’in ilk renkli grafik kartıdır.Bu kartlar çok düşük bir renk sayısı
ve yok denecek kadar az renk derinliğine sahip kartlardır. 16 renk
gösterir ve yazı, grafik ve renk olmak üzere üç ayrı modda çalışır. Bu
kartların çalışma frekansı 15.7Khz/50Hz yatay/düşeydir Şu anda
kullanılmamaktadır.



EGA (Enhanced Graphics Adapter)



CGA’nın geliştirilmiş bir versiyonudur. 640x350 çözünürlük ve belleğe sahiptir. 64 renk gösterir. Şu anda kullanılmamaktadır.



Hercules mono Graphics



Tek renkli olmasına rağmen, renkleri grinin tonlarıyla gösterebilir ve
grafikleri de destekler 720x348 piksellik çözünürlüğü ile CGA’dan daha
iyi görüntü gösterir. Şu anda kullanılmamaktadır.



VGA (Video Graphics Array)



Yukarıda sayılan ekran kartları artık kullanılmamaktadır. Günümüzün
Grafik standardı VGA kartıdır. VGA bütün görüntü modlarıyla uyumludur.
VGA kart teknolojisi sayısal sinyalleri analog sinyallere dönüştürme
yoluyla yukarıdaki sayılan ekran kartlarından tamamen ayrılır. İlk çıkan
VGA kartlar 256 renk gösterirken şu anda 64 bit veri yolu üzerinde 8
byte ve daha üzeri VRAM kullanan çok yüksek hızlı ekran kartlarıdır. VGA
ekran kartıyla birlikte renkli monitörler kullanılmaya başlandı.



VGA kartının geliştirilmişidir. 800x600 çözünürlükte ve 256 renk gösterir. 4 Megabyte’a kadar video belleği vardır.



SUPER VGA



Bu kartların önceleri ISA ve VESA veri yolu olanları imal edilmekteydi. Şimdi PCI ve AGP veri yolu kartlar üretilmektedir.



Ekran Kartlarında Bulunan Üç Temel Özellik Nedir ?



Ekran kartların hepsinin farklı özellikleri olmasına karşın 3 temel özelliğe sahiptirler.



1.Video Chip’i



Video chip’i, ekranın yansıtması gereken görüntüleri oluşturacak olan
sinyalleri üretir. Piyasada Voodoo, Permedia, Riva TNT, Intel 740 gibi
birçok video chip’i markası mevcuttur.



2. RAM



Hafıza, ekrana gönderilen görüntü bilgilerinin saklandığı bölümdür. Bu bölüme erişimin mümkün olduğunca hızlı olması gerekir.



3. RAMDAC



Grafik işlemcisinde işlenen ve video belleğine aktarılan bilgiler bu
şekilde monitöre gönderilemez çünkü bu sinyaller dijitaldir. Bu dijital
görüntü sinyallerinin bir şekilde monitörlerin kabul edebileceği analog
RGB sinyallere dönüştürülmesi gereklidir. Bu görevi grafik kartındaki
RAMDAC ünitesi üstlenir. RAMDAC, frame buffer’ dan aldığı bilgileri
analog verilere dönüştürür ve klasik CRT (Cathode Ray Tube) monitörlerin
anlayabileceği hale getirir. DVI (Digital Visual Interface) destekli
monitörler için bu dijital/analog çevrimine gerek yoktur. Çünkü bu
cihazlar yapıları gereği zaten dijitaldirler. Bu yüzden çevrim sırasında
ortaya çıkan bir miktar görüntü kalitesi kaybı bu monitörlerde
görülmez. Aslında bu cihazlara monitörden ziyade panel demek daha doğru
olur. Çünkü LCD yapıda olan bu görüntüleme birimleri, bildiğimiz
monitörlerden oldukça farklıdır. RAMDAC hızı dijital/analog çevriminin
hızını gösterir ve MHz ile ölçülür.



Ekran Kartının Çalışma Prensipleri



Ekran kartları bu üç bileşenin teknolojilerine göre performans
gösterirler ve bilgisayarın işlemcisine büyük oranda yardımcı olurlar.
Çünkü diğer donanımlardan farklı olarak kendi üzerlerinde de işlemler
yapan işlemciler vardır. Ancak yapılan işlem yalnızca CPU’ dan gelen
görüntünün ekrana gönderilmesini kapsar. Yani CPU’ nun yapması gereken
işi üzerine alamaz ve bilgisayarın işlemcisi sinyali görmedikçe ekran
kartının yapabileceği çok fazla bir şey yoktur. Öyleyse sistem
performansına ne gibi katkıları olabilir? Bunu anlamak için ekran
kartlarının gelişiminden bahsetmek gerekir.



İlk VGA kartlar oldukça hantal bir teknolojiye sahiptirler. CPU’ dan
aldıkları bilgileri doğrudan ekrana gönderirlerdi ve ek olarak herhangi
bir görev üstlenmezlerdi. CPU ekrana gönderilecek olan resmin tüm
hesaplamalarını yapmak zorundaydı.



Ekrana gönderilecek olan her imaj, büyük oranda bir veriydi ve CPU, RAM’
dan aldığı bu büyük veri yığınını ekran kartına gönderiyordu. Windows
işletim sistemleri piyasaya çıkınca grafik görüntüler daha da arttı ve
bu da CPU’ ların yetersiz kalmalarına neden oldu. Daha fazla grafiksel
görüntü ekrana yansıtılıyordu ve bu sebeple, CPU zamanının büyük kısmını
ekrana gönderilecek bilgiyi oluşturmak için harcıyordu. 1024x768 piksel
ebatlarında ve 16 bit renk derinliğindeki bir görüntü yaklaşık olarak
1.5 MB yer tutuyor. Sürekli değişken bir ekranda aktarılan bilginin
yoğunluğu CPU’yu çok yoruyordu. Tabii bütün bu bilgiler ise çok yavaş
olan ISA veri yolundan gönderiliyordu. Bunun sonucu olarak hızlandırıcı
kartlar geliştirilmeye başlandı.



Veri yolu olarak ise PCI kullanılır oldu. Hızlandırıcılı ekran
kartlarının çıkması ile birlikte görüntü işlemlerinde büyük
değişiklikler oldu.Artık ekran kartları çizgiler, pencereler ve daha
değişik resimler çizebiliyorlardı. CPU ise tüm bitmap resmi ekran
kartına göndermek zorunda kalmıyordu. Yalnızca bir önceki ekran ile bir
sonraki ekran arasında ne gibi değişiklikler olduğunu ekran kartına
gönderiyordu. Ekran kartı ise bu bilgilere dayanarak monitör üzerindeki
görüntüyü değiştiriyordu. İşlemler bu şekilde yapılmaya başlanınca,CPU
üzerindeki işlemlerin miktarı gittikçe hafifledi.



Günümüzde ekran kartları PCI veya AGP veriyolunu kullanıyorlar ve CPU’
dan aldıkları bilgileri çok hızlı bir şekilde ekrana yansıtıyorlar. Bu
da CPU’ nun rahatlamasına yol açıyor. Ancak burada artık tüm iş ekran
kartına kalıyor. Ekran kartının gücü ve hafızası ekrana yansıtılan
görüntünün hızını ve kalitesini belirliyor.Dolayısıyla daha önceden
saydığımız ekran kartının 3 unsuru grafik kalitesinde büyük önem
taşıyor.



Örneğin PCI veri yolundan gelen grafik bilgileri (piksek) ekran tazeleme
(refresh) belleğine yazılır. Burada grafik ile text oluşumu olarak
ayrılırlar.



Textleri (yazılar) grafik kartındaki karakter jeneratörü işler. Grafik
elemanlar ise grafik hızlandırıcı chip’e gönderilir. Grafik hızlandırıcı
chip grafiği oluşturan tüm veri noktalarını tek tek hesaplar ve ekran
tazeleme belleğine yazdırır.



Bellekteki bilgilerin ekrana yazdırılmasından RAMDAC (Random Access Memory Digital Analog Conventer) sorumludur.



Grafik kartı CRT controller yardımıyla ekran tazeleme belleğini adresler
ve her bilgiyi tk tek okur. Resmin okunacak nokta sayısı ekran kartının
o anki çözünürlüğüne bağlıdır.



Örneğin 800*600 çözünürlük 480.000 noktadan oluşur. Ekrandaki bu resmin
saniyedeki tazeleme hızı aynı zamanda resmin video bellekten bir
saniyedeki okuma adedidir.



Eğer bu hız 70 Hertzin altında ise interlaced olarak adlandırılır. :Bu
hız ergonomik değildir ve uzun süre bilgisayar başında çalışıyorsanız
yorucu bir etkisi olmaktadır. Ekran tazeleme hızı 70Hz’in ne kadar
yukarısına çıkarsa o kadar iyidir.



Ekran kartına ait bir pikselin renk derinliği 1-24 bit arasındaki bir
renk bilgisiyle açıklanır. RAMDAC bu bilgiyi üzerinde taşıdığı renk
paletiyle birleştirerek rengi son haline getirir.



Örneğin 256 renk modunda bir piksel 8 bitlik bir veri içerir ve renk
paleindeki toplam kayıt (register) değeri 256’dır. Yani renk paleti
aktif grafik moduna göre RAMDAC’a yüklenir ve aktif grafik modu
depiştiğnde uygun grafik modu tekrar yüklenir.



RAM: Ekran kartları standart olarak 1, 2, 4 MB ve daha yüksek hafızalara
sahiptirler. Size ne kadar gerekli? Bu sorunun cevabı aslında
sisteminizi hangi amaçla kullandığınıza bağlı olarak değişiyor. Ekran
kartınızda bulunan RAM miktarı sayesinde video chip’i daha büyük bitmap
dosyalarını hafızaya atabiliyor. Bu da daha yüksek çözünürlüklerde ve
renk modunda çalışabilmenizi sağlıyor.




RAM ve Çözünürlük



Çözünürlük
16 bit’te bitmap büyüklüğü
Gerekli RAM Miktarı

640x480


614,000 byte
1 MB

800x600


960,000 byte
1,5 MB

1024x768


1,572,864 byte
2 MB

1152x864


1,990,656 byte
2,5 MB

1280x1024


2,621,440 byte
3 MB

1600x1200


3,840,000 byte
4 MB

“RAM ve Çözünürlük” isimli yukarıdaki tablo, 16 bit renk modunda
çalışırken kaç MB hafızaya ihtiyaç duyduğunuzu görebilirsiniz. 16 bit
renk modu en popüler modlardan biridir. Eğer kullandığınız programlar
özel olarak 24 veya 32 bit renk modunda çalıştırmayı gerektirmiyorsa,
mümkün olduğunca 16 bit’ te çalışmaya özen göstermek gerekir.



Eğer büyük bir monitöre sahipseniz muhtemelen yüksek çözünürlükte
çalışmanız gerekecektir. Bunun için daha yüksek RAM’ e ihtiyaç
duyacaksınız. Ancak işin bir de ilginç bir püf noktası var. RAM’ lerin
hepsi bir hücreden oluşur. Eğer 1024x768 piksel çözünürlükte ve 16 bit
renk derinliğinde çalışacaksanız, 2 MB ekran kartı sizin için yeterli
olacaktır. Ancak her görüntünün tazelenmesinde RAM boşaltılacak ve
tekrar doldurulacaktır. Bunun yerine 4 MB’ lık bir ekran kartı
kullanacak olursanız, aynı çözünürlükte ekranda bir görüntü varken halen
2 MB’ lık RAM boş olacaktır. Diğer görüntü gönderilirken, bu boş olan 2
MB kullanılırken bir sonraki işlem için diğer 2 MB boşaltılacaktır. Bu
grafik performansını artıracaktır. ,



Ekran Tazeleme Bellekleri



Ekran tazeleme bellekleri VRAM , DRAM, E-DRAM , WRAM gibi standartlarla adlandırılır.



DRAM



En eski ekran kartlarında kullanılan RAM tipidir. Bu tip RAM’ lerin
üretimi oldukça kolay olduğu için oldukça ucuzdular. En büyük
problemleri ise çok yavaş olmalarıydı. Bu tip RAM’lere okuma yapılırken
aynı anda yazma işlemi yapılamıyordu. Dolayısıyla yeni bir bilgi RAM’ e
kaydetmek için öncelikle var olan bilgilerin silinmesi gerekiyordu.



EDO RAM



EDO RAM aynı zamanda anakartta kullanılıyor. Ekran kartlarında
kullanıldıklarında ise DRAM’ den çok daha hızlı oldukları muhakkak. Bu
tür RAM’ lerde depolanmış olan bilgi ayrı bir alana gönderiliyordu ve
böylece yeni bir bilgiyi yazma imkanı oluşuyordu. Bu da aynı anda yazma
ve okuma işlemlerini mümkün hale getirdi. Ancak DRAM ile aralarında çok
fazla performans fark yok. Çünkü mimarileri hemen hemen aynı.



Video RAM(VRAM)



Bu tip RAM’ ler sıkça kullanılır oldu. VRAM’ler her türlü donanımın
kendilerine aynı anda erişebilmelerini mümkün kılıyor. Mesela video
chip’i, ana işlemci, RAMDAC gibi. EDO RAM’ den çok pahalı ancak
performans konusunda pek fazla değişiklik yok.



Windows RAM ( WRAM)



VRAM’ in yeni geliştirilmiş olan bir üst modeli. Üretim açısından aynı
kolaylıkta ve dolayısıyla çok pahalı değil. Günümüzde VRAM yerine sıkça
kullanılır oldu.





MultiBank DRAM(MDRAM)





Ekran kartlarında kullanılan en son teknoloji hafıza çeşidi. Daha yüksek
performans isteyen kullanıcılara hitap ediyor. En önemli özelliği RAM
miktarı konusunda. Standart hafızalar 256 KB, 512 KB, 1 MB, 2 MB gibi
katlar halinde video Synchronous Graphics RAM(SGRAM): Grafik
kullanıcılarının ihtiyaçlarına cevap kartlarına uygulanabilirken, MDRAM
sahip olduğu mimari sayesinde 32 KB’ ın katları şeklinde
yerleştirilebiliyor. MDRAM hem VRAM’ den, hem de WRAM’ den çok daha
hızlı.verebilecek kalitede bir RAM. 66 MHz hızında çalışıyor ve 80 MHz’ e
kadar çıkabiliyor. Bu kadar hızlı olmasına karşın PCI veriyolunun
yeterince hızlı olmaması dolayısıyla gerçek performansında çalışamıyor.
Ancak AGP veriyolunda çok daha iyi performans gösterecektir.



Temel Kavramlar:



Renk Derinliği Nedir?



Renk derinliği ekran kartının gösterebileceği minimum ve maksimum renk
miktarıdır. Bu değerler günümüzde 16 renkten başlayıp 32 bite(2’nin 32.
kuvveti kadar renk) kadar desteklenmektedir. Renk derinliği ne kadar
yüksek ayarlarsanız görüntü o derece netleşir ve performans düşer. Bu
netleşme ve performans düşüşü 2D uygulamalardan ziyade 3D uygulamalar ve
oyunlarda kendini belli eder



Çözünürlük Nedir?



Monitörümüzde bizim gözle göremediğimiz pixeller vardır. Bu pixeller
birleşerek görüntüyü meydana getirirler. Örneğin çözünürlüğü 640x480’e
getirdiğimizde ise ekranda 3072000 pixel bulunur yani çözünürlük
arttıkça pixel sayısı ve görüntü netliği artar ayrıca uygulama alanı da
bir o kadar genişler. Günümüz ekran kartları normal windows ekranında
640x480 ile 2048x1536 arasındaki bir çok çözünürlüğü
destekleyebilmektedir.



Vga Portu Nedir?



Monitör kablosunun ekran kartına takıldığı yerdir. Her ekran kartında bulunur.



TV-Out Nedir?



Monitörümüzde gördüğümüz görüntüyü TV’ye aktarmaya yarayan çıkıştır.
Genellikle ekran kartının destekleyebildiği çözünürlükten daha düşük
çözünürlükte aktarılırlar.



Frame Ratel (Çerçeve Oranı) Nedir?



Bu özellik daha çok 3D için geçerli olan bir özellik. İnsan gözü normal
olarak saniyede 30 görüntü yani 30fps’yi algılar daha üstü görüntüyü
fark edemez, ancak görüntü 30 fbs’nin altına düştüğü anda takılmalar
fark ederiz. Bir 3D uygulama sırsında frame rate değeri sabit kalmaz
devamlı değişir.



AGP( Advanced Graphic Port ) Nedir?



PCI veri yolu halen pek çok donanım için yeterli veri yolu sağlasa da,
üç boyutlu grafiklerde gerçekliği yakalanamıyordu. Çünkü 132 Mbit/sn
veri transferi yetersiz kalıyordu. Bu durum Intel’i yeni bir arayışa
yöneltti ve 1998 yılının ortasında AGP veri yoluna sahip anakartlar
ortaya çıktı. AGP sadece ekran kartına ait bir veri yolu olduğundan
grafik alt sistemi için daha etkin bir veri aktarımı sağlıyor. Veri yolu
frekansı 66MHz üzerinden AGP 1X 264 Mbit/sn veri aktarım hızı , AGP 2X
çift veri oranı sayesinde 528 Mbit/sn veri aktarım hızı , AGP 4X 1,06
Gbit/sn veri aktarım hızı ve yeni çıkan AGP 8X düşük voltajıyla 2,1 veri
aktarım hızı saylıyor.



3D Ekran Kartları



Bilgisayar ekranları iki boyutludur. Ekranımızdaki gördüğümüz
grafiklerin çoğuda iki boyutludur. 2D (2 dimension : 2boyut) hesaplanmaı
ve oluşturulamsı 3d görüntülerde göre çok daha kolaydır. Bu nedenle 3
boyutlu görüntülerin oluşturulmasını ve hesaplanmalarını hızlandırmak
amacıyla 3d chipli ekran kartları kullanılmaktadır.



3D aslında yüzey modellemeden ibarettir. 3D nesneleri oluşturmak çin
poligonlarından oluşan bir wire mesh (tel kafes) sistemi kullanılır.
(tel kafes) kullanılan bu poligonlar dış yüzeyi temsil eder.



Cismin geometrisine göre kullanılan poligonların adedi ne kadar çok ise
oluşan görüntü o kadar gerçeğe yakın ve yumuşak olur. Poligonlardan
oluşturulan bu modelin üzerine yapılan işin amacına uygun bir yüzey
kaplanır. Bu kaplama işlemine render denir.



Tüm bu işlemler ve hesaplamalar bilgisayarın CPU’su tarafından yapılmaya
kalkışılırsa uzun bir zaman alacaktır. Örneğim bilgisayarınızda
oynadığınız 3D oyunlardan yada cad / cam ortamında yaptığınız 3D
modelleri render edilmesi saatlerle ölçülebilir.



Bu nedenle yeni 3D grafik chipleri CPU üzerindeki bu yükü kaldırır ve 3d
işlemlerini normal işlemlerin hızına getirir. 3D grafik kartlarının bu
işlemleri yapmasında kartın 3D yapısı ve kullandığı RAM tipinin
özelliklerinin yanı sıra her 3D kartı için özel hazırlanmış
sürücülerinin kalitesi ve verimliliği de çok büyük önem taşır. Bu
nedenle bir ekran kartı alınırken sürücülerini de beraberinde istemeyi
unutmamak gerekir.



Hızlandırıcı Ekran Kartları



Özel amaçta video hızlandırıcıları bulunan kartlardır. Windows
hızlandırıcılı kartlar bu tip kartlara örnek gösterilebilirler.
Hızlandırıcı kartların kendi işlemcileri vardır bu sayede pek çok ağır
grafik işlemlerini CPU yardımı olmaksızın yapabilirler.



Böylece piksel grafik işlemleri pencerelerini taşınması açılıp kapanması
ve hareketli görüntüler gibi pek çok yorucu işlem hızlı yapılabilir.
Aslında bunlar şu çıkarımıda yapabiliriz bilgisayarımızda kullandığımız
CPU ve RAM’in yanı sıra ekran kartlarıda sistem performansını etkileyen
önemeli faktörlerinden biridir.



Future Connector



Video capture kartları, tv kartları ve mpeg kartları gibi multimedia
katlarını kullandığı soketlerdir. Future connectorleri görevi bu
kartların CPU kullanmadan ekran kartlarına erişimi sağlamaktır.



Future connector saysinde CPU yükü azalır ve bant genişliği sorunları
ortadan kalkar. Bu nedenle alacağınız ekran kartında Future connector
bulunup bulunmadığına dikkat etmeniz gerekir. Yeni teknoloji kartların
çoğu bu özelliği taşımaktadır.
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
http://turkmekan.benimforum.org
Casper
Admin
Admin
Casper


Mesaj Sayısı : 79
Konu Sayısı : 77
Kayıt Tarihi : 23/07/09
Cinsiyet : Erkek
Lakap : Casper
Nerden : İSTANBUL
Ekran Kartı Ne Görev Yapar, Nasıl Kullanılır? Jyoqe5d6

Ekran Kartı Ne Görev Yapar, Nasıl Kullanılır? Empty
MesajKonu: Geri: Ekran Kartı Ne Görev Yapar, Nasıl Kullanılır?   Ekran Kartı Ne Görev Yapar, Nasıl Kullanılır? EmptyPtsi Tem. 04, 2011 6:11 pm

emeğe saygı
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
 
Ekran Kartı Ne Görev Yapar, Nasıl Kullanılır?
Sayfa başına dön 
1 sayfadaki 1 sayfası
 Similar topics
-
» AvaTaRı Nasıl
» İddaa Nasıl Oynanır Öğrenin
» Site Tasarımı Nasıl Olmuş

Bu forumun müsaadesi var:Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
Türk Mekan :: Bilgisayar Dünyası :: Genel Bilgisayar Forumu-
Buraya geçin: